
Betekenisvolle Leerervaringen
Jaar 1

Leerervaring Semester 2 'Rekenen - Wiskunde'
Inleiding:
In het 2e half jaar mocht ik stage lopen in de bovenbouw in klas b. Op dat moment stonden de zaken er als volgt voor: ik had het thema 'de veilige leeromgeving' afgesloten, ik had mijn toets instroom taal gehaald en een goede stagebeoordeling gehad. Echter ging ik wel met een achterstand de nieuwe stageperiode in doordat ik 2 x de toets instroom rekenen (Wiscat) en de pedagogiek toets niet had gehaald. Hierdoor kwam er extra werk bij voor het 2e half jaar. Er kwam ook een kleine druk met zich mee omdat de rekentoets dit jaar nog 1 keer herkanst kon worden. Informatie hierbij van belang is dat de Wiscat landelijk een grens heeft van 103 en deze hogeschool een grens heeft van 120. Dit maakt de moeilijkheidsgraad hoger, maar daar heeft Saxion een goede reden voor doordat het dan aansluit bij overige toetsen.
Wiscat en Pedagogiek toets:
Toen ik de 1e keer de Wiscat toets maakte, was ik onvoldoende voorbereid en hierin kreeg ook een black-out. Dit kwam doordat ik teveel met 1 vraag bezig was en niet meer op de tijd aan het letten was. Waardoor ik op een gegeven moment nog 15 minuten had voor 16 vragen. Ik kan me hierin het gevoel herinneren die ik had op het parkeerterrein, zo bedroefd en gedesillusioneerd als ik was reed ik naar huis. Met deze toets scoorde ik 111 punten, maar dit lag onder de 120 grens dus moest ik het herkansen. De 2e keer had ik me iets beter voorbereid en alle Wiscat lessen mee gedaan op youtube. Ik wist onder andere hoe je versneld breukensommen maakte of de Grootste gemene deler kon vinden. Met een iets betere voorbereiding ging ik met frisse moed voor de 2e keer het examen lokaal in. Toen ik de Wiscat toets maakte, had ik op de tijd gelet en ook de vragen ging me redelijk af. Echter ik behaalde de toets niet want ik scoorde 119 van de 120 punten. Ook in dezelfde periode had ik de toets van Pedagogiek en Onderwijskunde en deze werd op 1 vraag na niet gehaald. Dat kwam mede doordat ik meer in de leerstijlen hoek zat met leren dan vragen zoals hoe de ouderraad werkt.
2e Stage periode in de Bovenbouw
In de 2e periode van stage was ik blij dat ik in de bovenbouw kon meelopen. Hierin ligt het niveau van rekenen en taal hoger dan in de middenbouw. De kinderen kregen onder andere les in staartdeling, kwadraten en de stelling van Pythagoras. Terwijl ik op mijn stage volledig in de wereld van rekenen en wiskunde werd geworpen, kreeg ik op school les in Wiskunde. Thuis deed ik mijn lessen rekenen voorbereiden voor de stageklas en verwerkte ik de lessen die ik kreeg van school. Ook de betreffende hoofdstukken uit het boek wiskunde in de praktijk las ik en ik maakte er samenvattingen van. Daarnaast maakte ik rekenen en wiskunde opdrachten. Kortom deze tijd in de bovenbouw was zeer vruchtbaar doordat ik dagelijks met het rekenen werd geconfronteerd.
Toetsen Wiscat en Wiskunde:
In de week naar aanloop van de toetsweek had ik nog een aantal dagen de tijd om mezelf voor te bereiden. Ik ging hierin aan de slag met youtube (over betreffende onderwerpen), opdrachten en het lezen van mijn samenvatting. Ook schreef ik formules en wetenswaardigheden op de deur van de wc (zie foto). Zodat ik sneller de formules uit mijn hoofd kon leren. Ik had de toetsen op een dinsdag en woensdag avond. En was er lichtelijk zenuwachtig voor. Ik merkte tijdens het maken van de Wiscat toets dat de voorbereiding zijn werk had gedaan want de sommen die ik eerst moeilijk zou vinden maakte ik een stuk makkelijker. Ik liep met een goed gevoel het examenlokaal uit en de volgende dag kreeg ik de melding dat de toets voldaan was en wel met 156 punten. Dit gaf een heel goed gevoel richting de wiskunde toets. Hierin had ik nog 1 dag voor de voorbereiding en ook deze haalde ik door 43 van de 60 goed te hebben. Heb daarin ook meer geleerd dan ik nodig zou hebben voor de toets. Denkende aan diagonalen berekenen en talstelsels. De toets ging meer over symmetrie, getal-woorden en hoeken.
Conclusie:
Hierin heb ik laten zien wat een goede voorbereiding kan doen met toetsen. Het is voor mij een zeer leerzame periode geweest. Dit stimuleert mij enorm richting komende toetsen. Door op de stage en op school actief bezig te zijn met de leerstof en thuis actief te oefenen ga je resultaat behalen. Wat mij ook geholpen heeft, is het samenvatten van leerstof en moeilijkere dingen zoals formules op te schrijven. Ook geeft het zelfvertrouwen dat ik met een goede voorbereiding het niveau aankan. Dat gevoel heb ik er aan overgehouden.
Jaar 2
Leerervaring Semester 1 'Ego groep 5'

Het 2e jaar loop ik stage in groep 5 Ego van de school Het Diamant op locatie het Rooster. Het is een grotere school dan mijn vorige stage. Hier vestigen eigenlijk 2 scholen binnen 1 gebouw. Je hebt er de afdeling PGO (Programmagericht onderwijs) en EGO (Ervaringsgericht onderwijs). PGO waar er structuur en vastigheid wordt geboden en Ego wat werkelijkheidsnabij en werken op eigen niveau stimuleert. Zodat je groep 1 tot en met groep 8 eigenlijk dubbel hebt. Het is een school in een nieuwe wijk in Apeldoorn genaamd bij Zuidbroek. Dit merk je ook terug bij het soort leerling wat op de school zit. Vaak 'blank' en in een wat rijkere milieu.
De klas waarin ik stage loop, groep 5 EGO, is een klas met 25 kinderen. Hierin zijn er net iets meer jongens dan meisjes. Het is een klas met uitdagingen op diverse vlakken. Stuk voor stuk zijn het allemaal parels. Vorig jaar had ik me voorgenomen om wat meer te weten te komen over de individuele leerling. Zodat ik het niveau van de leerling weet en een relatie beter kan opbouwen. Daar ben ik in deze klas direct mee begonnen. In 1 van de eerste gesprekken met mijn Mentor hebben we het ook over de leerling gehad. Dit heeft bijgedragen aan mijn les voorbereidingen en de relatie met de leerlingen.
In deze klas begon ik het jaar door mij voor te stellen. Dit deed ik door eerst de kinderen op briefjes te laten schrijven wat ze van mij dachten. Zoals bijvoorbeeld wat mijn lievelingskleur is of wat ik voor beroep doe. Hier kwamen hele leuke bevindingen uit. Er was zelfs 1 kind die mijn leeftijd juist opschreef. Daarna had ik een tas met spulletjes meegenomen om verder over mij te vertellen. Dit was een hele leuke start van het jaar.

In de weken die er op volgende raakte ik bekend met de methoden waarin ze werkten en een wat andere manier van leerlingen aansturen. Het les geven in methoden had ik nog niet gedaan. Dit was voor mij wel een manier waar ik echt aan moest wennen. Waar in Montessori het meeste vanuit het kind wordt gedaan moest ik nu kort en duidelijk een les geven. Hierin zag ik een duidelijke ontwikkeling bij mezelf. In het begin stond ik voor het bord en gaf een lange les spelling. Nu loop ik door de klas heen en houd het kort en krachtig. Ook de structuur door de dag heen gaat me in loop der weken makkelijker af. Het aansturen van de leerlingen is ook wat anders dan mijn vorige stage. Wat mij daarin opvalt, is het luide stemgebruik van de leerkrachten. Zelf was ik gewend dat de leerlingen met een pinkstem moesten praten en als je als leraar wilde beginnen je dit gewoon met een zachte stem kon doen.
Nu na een groot deel van mijn 1e half jaar te hebben gehad voel ik me heel goed in de groep. Ik weet wat er elke dag gedaan en verwacht wordt van mij. Ik begeleid de leerlingen, bouw een band met ze op en probeer zo goed als mogelijk aan te sluiten bij de school en de werkwijzen.
Echter, merk ik dat EGO niet helemaal mijn ding is. Na diverse kijkjes bij de PGO sluit dit al meer bij mij aan. Ook het Montessori onderwijs wat ik ervaren heb, komt dichter bij mij als leerkracht. Maar dat is door de beperkte ervaring met het soort onderwijs misschien wat kortzichtig.
De keuze die ik moet maken voor onder of bovenbouw word door de ervaring in deze klas wel vermoeilijkt. In elke groep zie ik de leuke dingen. Dus dat wordt voor volgend jaar nog een pittige keuze.
Leerervaringen Semester 2 'OGO Groep 8'
In semester twee van het tweede jaar van de pabo ben ik begonnen bij groep 8 OGO (ontwikkelingsgericht onderwijs). Dit was weer een nieuwe ervaring, omdat het nu enkel groep 8 was en niet zoals bij het Montessori groep 6,7 en 8. Na kennismaking te hebben gehad met de mentor en woorden over de klas zoals ze gaan je uittesten en het is een uitdagende groep begon ik aan dit avontuur. De eerste dag was het vooral kijken en voorstellen. Mij viel direct op hoe de groep acteerde op het feit dat er een nieuwe leerkracht in de klas kwam. De drukte die ik toen meemaakte, heb ik direct verwoord door in mijn introductie te vragen of ik in groep 5 of groep 8 was beland.
De groepsdynamiek van de klas zorgt best voor een uitdaging. Er zitten vele lieve kinderen in de klas, maar door een aantal kinderen wordt er veel onrust veroorzaakt. Dit wordt ook gemerkt als desbetreffende kinderen niet aanwezig zijn. Het biedt vele leerervaringen voor mijzelf als leerkracht. De drie psychologische basisbehoeften van Luc Stevens 'competentie, autonomie en relatie' werden voor mij in 1 klap zo duidelijk. Het eisen, orde houden, wat strenger zijn, complimenten geven, relaties opbouwen etc. hadden hier allemaal mee te maken. Wat mij hielp en nog steeds helpt, is de fijne connectie met de mentor. Zij laat mij zien hoe ik in sommige situaties kan handelen en geeft mij veel tips. Wat daarnaast meehelpt dat ze enkel ingrijpt bij extreem gedrag etc. van de groep. Daardoor groei ik in mijn ontwikkeling als leerkracht. In mijn ontwikkeling zit ik in de fase op dit moment bij de focus op het strenger optreden en het geven van complimenten.
Een doel dit half jaar was alvast te acteren op het jaar drie. Daarin wilde ik zorgen dat ik tegen het eind van de stage periode de klas zo goed als zelfstandig draai. Dit werkt zich uit dat de mentor enkel nog zich bezighoudt met bijvoorbeeld de musical, maar dat ik de lessen geef zoals rekenen, spelling en taal. Door een fijne samenwerking met de mentor verloopt dit momenteel soepel.
Qua methodelessen groei ik ook gestaag. Ik geef nu elke les die er te geven valt en dit houdt dan in dat ik de lessen rekenen, werkwoordspelling, spelling, taal, Engels etc. etc. geef. Dit zit allemaal gekoppeld in methodes waardoor ik er goed mee oefenen kan. Doordat ik wekelijks een lesvoorbereidingsformulier maak kan ik dit ook bespreken met mijn mentor, waardoor ik de tips meeneem naar de volgende les. Verrijken van de methodes doe ik enkel als ik de methode goed beheers en als dit iets toevoegt.
Wat verder nog een mooie leerervaring is dat ik de landelijke kennisbasistoetsen heb gehaald. Hierin zie ik het resultaat niet enkel van de toets zelf, maar ook de uitwerking van mijn inspanningen met het leren. Het is een fijne ervaring om te zien dat de hobbels die ik moet nemen ook te nemen valt. Ik moet er wel aan werken, maar weet dat daar wel een beloning mee gemoeid is. Ook fijn is te weten dat deze toetsen volgend jaar niet gedaan hoeven te worden i.v.m. het halen van dit jaar.
Jaar 3

Stage
In het derde jaar van mijn opleiding ben ik gestart op basisschool Regenboog Woudhuis. Hier mag ik stage lopen in groep 8. Daarin zitten meer jongens dan meisjes met een totaal aantal van 26 leerlingen. Na mijn ervaring van het afgelopen jaar met die groep 8 vond ik dit toch wel een beetje spannend. Ik had namelijk vorig jaar een groep 8 meegemaakt die behoorlijk puberaal was en waarin een flink aantal leerlingen zaten die letterlijk het bloed onder je nagels vandaan haalden. Mij werd meerdere keren wel eens gezegd dat ik te lief was voor de groep en soms ook echt eens boos mocht zijn. Het stukje orde houden was hierin dus echt een ding bij deze klas. Naast orde speelde de drie dingen zoals relatie, autonomie en competentie een grote rol. Het was echt een leermoment wat ik afgelopen jaar heb opgedaan.
Terugkomend op deze groep 8 blijkt het een, voor mijn gevoel, lievere klas te zijn. Er wordt sneller geluisterd en er is een leukere samenspel tussen leerlingen en leerkracht. Dit heeft te maken met meerdere facetten, zoals regels in de klas, de school en de leerkracht. Er heerst een teamgevoel in de klas.
Ik ben in deze groep gestart met werkplekleren C, deze dient in een half jaar voltooid te worden. Na de goede begeleiding die ik heb gehad vorig jaar werd dit vervolgt tijdens deze stage. Mijn mentor liet mij dingen zien en dingen doen, zodat ik een nog completere leerkracht worden kon. Als ik een aantal voorbeelden geven kan zijn dat dingen zoals cijfers invoeren, programma's op de computer laten zien en de hele dagen les laten geven. Ook helpt de mentor mij doordat ik mag zitten bij oudergesprekken, geeft door wanneer er studiedagen zijn en vraagt of ik bij de IEP overleg wil zitten. Ik merkte tijdens de stage op dat WPLC meer serieuzere vormen aan begint te nemen. Waar ik merkte dat bij A en B het nog wat vrijblijvend is, daar is C een stuk serieuzer. Meer achter de schermen van het lesgeven kijken, meer omzien naar ontwikkelingen van de leerlingen enzovoort.
Beeldcoaching heb ik ook ervaren in deze stage. Het mooie hiervan is dat je jezelf kan zien als leerkracht. Hierbij werd besproken wat er goed ging en nog beter kan. Het is een zeer mooi reflecterend middel om je te helpen in de ontwikkeling.
De duidelijkheid waardeer ik zeer in mijn stage. Als mijn mentor of schoolopleider dingen benoemen zoals ze zijn dan vind ik dit zeer fijn. Dit komt mijn ontwikkeling ten goede.
Leerkrachtondersteuner
Per 1 december 2023 werk ik bij de stichting PCBO als leerkrachtondersteuner. Dit kwam voort uit mijn vrijblijvende sollicitatie naar een functie in het onderwijs. Na diverse gesprekken te hebben gevoerd bij het PCBO, dat het meest daadkrachtige was van alle onderwijsinstanties in Apeldoorn, heb ik een functie gekregen als leerkrachtondersteuner. De reden voor mijn sollicitatie was het feit dat ik merkte dat ik meer 'vlieguren' moest maken in het onderwijs. Het me eigen maken van het hele onderwijssysteem en alles wat erbij komt kijken is voor mij een Pré. Mijn week ziet er nu als volgt uit: Stage op maandag, School op dinsdag en 3 dagen als leerkrachtondersteuner op woensdag, donderdag en vrijdag. Ik merk in de nog relatieve korte periode als ondersteuner dat dit een goede stap is geweest. Dingen gaan sneller beklijven. Een voorbeeld: het barekamuurtje wat eerst ver-van-mijn-bedshow leek is nu begrijpelijker geworden. Ook methodes of programma's als Parnassys gaan meer leven. Kortom, een betekenisvolle leerervaring die ik tegen het einde van het jaar nog eens meepak:)